Norveški saksofonista Marijus Neset ima bogatu karijeru iza sebe: snimio je deset albuma sa sastavima JazzKamikaze i People Are Machines, pre nego što je 2011. objavio prvi album pod svojim imenom za britanski Edition Records. Danas je ekskluzivac minhenske kuće ACT, izlažući ekspresivni izraz u raznovrsnim orkuženjima, od kombo sastava, preko big bendova, do klasičnih kamernih orkestara. Publici 33. Beogradskog džez festivala predstaviće se večeras u sali Amerikana Doma omladine Beograda, sa svojim internacionalnim Kvartetom.
Koliko je činjenica da potičete iz muzičke porodice uticala na izbor Vaše profesije?
Marius Neset: Prilično je uticala, jer sam od ranog detinjstva bio okružen muzikom. Moji roditeji su profesori muzike, obe moje sestre se bave muzikom. Mislim da je ono što sam slušao i svirao kao mali jako uticalo na mene i još uvek pronalazim uticaje iz tog vremena u onome što danas stvaram.
Nedavno ste komponovali muziku za svoju sestru Ingrid Neset, tačnije, za njen debitantski koncert. Možete li da nam kažete nešto više o vašoj saradnji i o muzici koju ste tom prilikom napisali?
Marijus Neset: To je bilo fantastično iskustvo. Ingrid odlično svira flautu, ima perfektnu tehniku, fenomenalan osećaj za ritmičke nijanse i može da odsvira šta god napišem. To mi je dalo veliku slobodu kao kompozitoru, a komponovao sam komad od 45 minuta za flautu, gudački kvarter, klavir, i saksofon, koji sa ja svirao tom prilikom. Koncert je bio jako uspešan, moja sestra zaista pravi čuda sa flautom! Planiramo i da snimimo sve u studiju.
Koliko su se Vaše stvaralaštvo i odnos prema muzici promenili od prvog albuma i profesionalnih početaka do danas, i izdanja kao što su “Snowmelt” iz 2016, koji je dobio zaista izvanredne kritike, i “Circles of Chimes” koji tek što je objavljen?
Marijus Neset: Tokom poslednjih godina mnogo više me interesuju klasična i savremena muzika, veoma sam posvećen i usavršavanju komponovanja. Dosta sam naučio, definitivno neuporedivo više znam o muzici danas, nego pre 5 godina. Mislim da se sve ono što umetnik tokom života uči, svira i sluša, akumulira i utiče na stvaralaštvo i lični muzički izraz. A najviše se, zapravo, nauči kroz samo iskustvo bavljenja muzikom.
Tokom studija u Kopenhagenu na “Rhythmic Music Conservatory”, Vaš profesor i mentor, sa kojim ste kasnije i nastupali, bio je Đango Bejts. Kako je on uticao na Vas?
Marijus Neset: Uticao je na mene i kao svirač i kao kompozitor. Veoma je kreativan i otvoren, jako mi se sviđa njegov pristup muzici. Posebno me je tokom studija inspirisao njegov talenat za improvizaciju i brzina kojom može od sasvim spontane ideje da kreira nešto fenomenalno.
Jedini ste umetnik iz Evrope kojeg je čuveni magazin “DownBeat” 2016. godine uvrstio u listu “25 ZA BUDUĆNOST”, na kojoj su mladi i talentovani muzičari koji će po mišljenju njihovih kritičara oblikovati budućnost džeza. Važite i za muzičara koji je najtalentovaniji norveški saksofonista, još od vremena Jana Garbareka. Koliko Vam ta priznanja znače?
Marijus Neset: Velika je čast biti na toj listi i siguran sam da su mnogi drugi mladi, talentovani i odlični muzičari zaslužili da se nađu na njoj. Jan Garbarek je jedan od muzičara koje veoma poštujem i mnogo je uticao na mene kao saksofonistu. To poređenje me čini posebno ponosnim, ali nije nešto čime se suviše opterećujem.
Kako biste opisali norvešku džez scenu?
Marijus Neset: Norveška ima dugu tradiciju kada je reč o džezu. Imamo mnogo fenomenalnih mladih muzičara koji su razvili autentičan stil, tako da je scena vrlo živa i uzbudljiva.
U junu ove godine ste imali priliku da svirate kompoziciju Vejna Šortera “Beauty and the Beast”, i to pred Vejnom lično, a tu je bio i Sting. Kako ste se osećali u tom tenutku?
Marijus Neset: To je bio jedan od najznačajnijih momenata u mojoj dosadašnjoj karijeri – svirati muziku Vejna Šortera pred Vejnom Šorterom je potpuno nadrealno, i pomalo zastrašujuće! Bio sam mnogo nervozniji nego inače, ali na sreću bio je veoma zadovoljan. Kasnije mi je prišao Sting i rekao da mu se jako dopada kako sviram. To mi je mnogo značilo, jer su i Vejn i Sting moji veliki uzori.
Na Beogradskom džez festivalu ćete nastupiti sa kvartetom. Predstavite nam bend i recite nam šta ste pripremili za našu publiku.
Marijus Neset: Biće to veče puno kontrasta: izvodićemo i kompozicije u vrlo striktnim aranžmanima, ali biće i mnogo spontanosti i improvizacije. Kada smo na sceni, jednostavno uživamo u svakom trenutku i dobro se zabavljamo, tako da je sve moguće. U kvartetu su Anton Eger za bubnjevima, sa kojim sarađujem već 14 godina. Klavir svira Ivo Neame, a bas Michael Janisch. Svi su zaista izuzetni muzičari, obožavam da sviram sa njima!
Slogan ovogodišnjeg Beogradskog džez festivala je “DŽEZ VIZIJE”. Kakve su Vaše vizije džeza za budućnost?
Marijus Neset: Moj cilj je da uvek radim nešto novo, što je veoma teško jer ne želim da se ponavljam i moram da budem veoma samokritičan. Ali, neću odustati. Ono čime želim da se bavim u budućnosti je komponovanje muzike u različitim kontekstima: od solo saksofona do simfonijskog orkestra.
Koncert je realizovan uz podršku Ambasade Norveške u Beogradu.
Ulaznice su u prodaji preko EVENTIM mreže.
www.bjf.rs